مقالات

خواص سنگ کوارتز چیست؟ تشخیص خانگی کوارتز اصل + قیمت کریستال کوارتز

خواص سنگ کوارتز چیست؟ سنگ کوارتز چه فوایدی دارد؟

کوارتز، مهمترین کانی در خانواده سنگ هاست، به دلیل همین اهمیت به سنگ کوارتز، لقب مادر سنگ ها، اعطا گردیده است. در این مقاله تصمیم داریم، شما را با “خواص سنگ کوارتز طبیعی” ، “چگونه کوارتز اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟” و راز های جذابی درباره کوارتز آشنا کنیم.


تشخیص کوارتز با کیفیت

1. تشخیص کوارتز اصلی و تقلبی

تشخیص کوارتز اصلی از تقلبی امری حیاتی است. عواملی مانند ویژگی‌های فیزیکی، شفافیت و فرم بلور کریستال‌ها می‌توانند به عنوان نشانگرهای اصالت بررسی شوند. همچنین، اطمینان از اعتبار فروشنده و مطالعه نظرات مشتریان نیز به تشخیص صحیح کمک می‌کند. یکی از روش های خانگی تشخیص سنگ کوارتز اصل تست سختی بر روی شیشه میباشد. سنگ کوارتز به دلیل سختی بالاتر (7 در مقیاس Mohs)  میتواند روی شیشه خراش بیاندازد. توجه داشته باشید این روش خطای بسیار بالا و احتمال شکستن نگین داشته و توصیه نمیگردد.


سنگ کوارتز چه تنوعی دارد؟ خانواده بزرگ کوارتز شامل چه سنگ هایی است؟

2. انواع کوارتز، چه سنگ هایی از خانواده کوارتز هستند؟

کوارتز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک دارای خصوصیات و ظاهر منحصر به فرد خود هستند. بیش از 60 تنوع سنگی کوارتز را به مادر سنگ ها تبدیل کرده است. از معروف ترین نمونه های کوارتز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:


3. کوارتز و کریستال کوارتز چه تفاوتی دارد؟ سنگ دُر چیست؟

یه کوارتز هایی که از شفافیت بالاتری برخوردار بوده و حالت کریستال گونه داشته باشند، کریستال کوارتز یا دُر میگویند. این ویژگی باعث افزایش ارزش سنگ و استفاده بیشتر از کریستال کوارتز در زیورآلات شده است. همچنین کوارتز هایی که از پاکی بیشتری برخوردارند بهترین انتخاب برای استفاده از خواص درمانی این سنگ میباشند.


4. خواص درمانی کوارتز – دُر چیست؟

خواص سنگ کوارتز یا دُر چیست؟

 

خواص درمانی کوارتز از قدیم مورد توجه انسان ها بوده است. از تمدن سومری ها گرفته تا مصر باستان و فراعنه و حتی در ایران قدیم در زمان حکومت هخامنشیان. به نظر شما چرا باید در تمامی تمدن های قدرتمند از کریستال کوارتز ردی به جای مانده باشد؟

یهودیان برای حفاظت از گنج های دفن شده خود از کریستال کوارتز استفاده میکردند. فراعنه در ساخت اهرام مصر از کریستال کوارتز استفاده کردند و حتی فرم اهرام مصر را همانند بلور های کوارتز طراحی کرده بودند.

اصلی ترین خاصیت سنگ کوارتز، خاصیت آرامش بخشی و ضد استرسی آن است، اما چگونه بلور کوارتز میتواند آرامش بخش و ضد استرس باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید درباره نادرترین ویژگی سنگ کوارتز بیشتر بدانیم. خاصیت پیزوالکتریک ، این خاصیت که یک فرایند برگشت پذیر است، باعث تبدیل صورت انرژی به یکدیگر میشود، مثلا با فشردن دو قطعه کوارتز شما میتوانید انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی (جرقه) تبدیل کنید. همین خاصیت کوارتز را به قویترین تصفیه کننده انرژی و فرکانس تبدیل کرده است.

تاثیر سنگ کوارتز بر میزان استرس و هورمون کورتیزول

 

اما داستان به همینجا ختم نمیشود، طبق تحقیقات مرکز ملی تحقیقات بیولوژیکی NBCI، هنگام به همراه داشتن ابلیسک یا قرارگرفتن در محیط هرم، میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس) به شدت پایین تر از حالت عادی بوده و فرد اضطراب و استرس کمتری را در محیط تجربه خواهد کرد. آیا فرم اهرام مصر و استفاده از کریستال کوارتز میتواند ارتباطی داشته باشد؟

بلور کریستال کوارتز با تلفیق فرم ابلیسک و هرم یکی از خاصترین اشکال را در میان بلور سنگ ها دارد. همانطور که گفته شد، تحقیقات ثابت کرده که فرم هرم و ابلیسک باعث تصفیه فرکانس و پاکسازی

فرم بلور سنگ ضد استرس (کوارتز)

 انرژی شده و میتواند میزان استرس را به شدت کاهش دهد. ترکیب این ویژگی و خاصیت تبدیل انرژی (پیزوالکتریک) بلورهای سنگ کوارتز، این سنگ را به قدرتمند ترین، تصفیه کننده انرژی های منفی ( تبدیل کننده) مبدل کرده است. همچنین همین موضوع باعث شده تا از گذشته های دور در شرق آسیا، از خواص سنگ کوارتز برای شارژ کردن سنگ های دیگر استفاده کرده و در دفینه های مذهب های گوناگون به عنوان محافظ استفاده گردد. 

 


5. کوارتز طبیعی چه رنگ‌هایی دارد؟

سنگ کوارتز چه رنگ هایی دارد؟

انواع رنگ های کوارتز چیست؟

کوارتز طبیعی می‌تواند رنگ‌های متنوعی داشته باشد از جمله شفاف، شیری، صورتی، بنفش، زرد، قهوه‌ای، سیاه، و حتی آبی. این رنگ‌ها اغلب به وجود عناصر کمیاب در فرآیند تشکیل سنگ مربوط می‌شوند. هرچند با پیشرفت علم و افزایش قیمت سنگ های معدنی بسیاری از کوارتز های موجود در بازار رنگ شده و یا بهسازی شده با چسب و رزین های ارزان قیمت هستند. که این موضوع قیمت و خواص معدنی این گوهر سنگ را تحت تاثیر بسیار قرار میدهد.

 


6. تشخیص کوارتز اصل از تقلبی: روش‌های خانگی و ابزارهای مورد استفاده

برای تشخیص خانگی اصلی بودن کوارتز، می‌توان از ابزارهای معمولی نظیر زیرکونیوم، مگنت، و لامپ فلورسانس استفاده کرد. افراد می‌توانند با استفاده از این ابزارها، ویژگی‌های فیزیکی سنگ را بررسی کنند.


7. تفاوت کوارتز با کیفیت و بی کیفیت

کوارتز با کیفیت بالا معمولاً دارای شفافیت بیشتر، عدم حضور حباب‌ها و شکستگی‌ها، و همچنین رنگ یکنواخت‌تر است. توجه به این ویژگی‌ها به افراد کمک می‌کند که بتوانند کوارتز با کیفیت را از نمونه‌های بی کیفیت تشخیص دهند. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *